Zoals ik al in eerdere blogposts schreef, adviseer ik mijn opdrachtgevers altijd om Google recensies van tevreden klanten te stimuleren. Bij 5 of meer recensies toont Google de gemiddelde waardering in de zoekresultaten en onderzoek laat zien dat mensen vaker klikken op bedrijven waarbij Google positieve reviews laat zien. Daarnaast geven deze reviews je bedrijf autoriteit en zullen deze reviews je potentiële klanten overtuigen. Tenslotte schrijft Google zelf dat positieve, goed geschreven reviews de zichtbaarheid van bedrijven kunnen verbeteren. Kortom, redenen genoeg om aan tevreden klanten te vragen of zij online een recensie willen schrijven. Alleen e-mailde een klant mij laatst met een probleem. Deze klant had namelijk een zeer positieve recensie gekregen van een tevreden klant. Alleen was de schrijver van deze review vergeten op de 5 sterren te klikken. Als dit gebeurt, dan geeft Google automatisch slechts 1 ster. Dit haalt de gemiddelde rating natuurlijk omlaag en mijn klant vroeg mij wat hij hier aan kan doen.
Je kunt het alleen vriendelijk vragen
Je kunt zelf de Google review van een ander niet aanpassen. Dit is natuurlijk logisch, want anders zouden bedrijven alle onwelgevallige reviews zelf verwijderen. Je klanten zelf kunnen hun eigen recensies echter wel aanpassen of verwijderen. Als een klant daarom per ongeluk 1 ster heeft gegeven, dan kun je het beste contact opnemen met deze klant en vragen of hij of zij de recensie wil aanpassen. Hierbij wil je het je klant wel zo gemakkelijk mogelijk maken en daardoor kun je de volgende uitleg van Google zelf meesturen voor het bewerken of verwijderen van een review.
- Open Google Maps op uw computer.
- Klik op het menu in de linkerbovenhoek.
- Klik op Mijn bijdragen.
- Kies Reviews.
- Klik op Review bewerken om een review te bewerken.
- Klik op Review verwijderen om een review te verwijderen.
Natuurlijk is het vervelend dat je hierdoor nog steeds afhankelijk bent van de gunst van je klant om de review te wijzigen, maar door je klant het zo vriendelijk mogelijk te vragen en het zo gemakkelijk mogelijk te maken, maak je de kans wel zo groot mogelijk dat je klant de review zal wijzigen.
Ongepaste Google review verwijderen
Het is mogelijk dat iemand bewust een ongepaste review plaatst. Als deze tegen het beleid van Google ingaat ten aanzien van reviews, dan kun je deze markeren als ongepast. Google gaat dan naar de review kijken en als Google het me je eens is, dan zal de review verwijderd worden.
Het is vervelend als een tevreden klant je per ongeluk een slechte waardering geeft op Google. Helaas kun je deze zelf niet veranderen, maar je kunt je klant wel vragen of deze de review wil aanpassen. Door je klant uit te leggen hoe hij dit kan doen, maak je de kans groot hij het ook daadwerkelijk zal doen. Hopelijk zal Google deze onvolkomenheid in het review systeem wel oplossen in de toekomst, want hierdoor krijgen ondernemers op dit moment een lagere waardering dan ze eigenlijk verdienen. Hebben jullie zelf weleens per ongeluk een slechte waardering gekregen en hebben jullie nog tips om dit op te lossen? Deze tips hoor ik graag en je kunt ze onder dit artikel plaatsen!
Ja, dat blijft het nadeel van reviews. het sloopt je bedrijf want men staart zich blind op sterren en punten. Het is algemeen bekent dat horeca of recreatie met 2 of drie sterren of een wat lager cijfer door een onverlaat wel 50 tot 60% minder omzet maakt.
Neem u zelf.. waar klikt men op als er twee mogelijkheden zijn. Juist.. de hoogste in ster, en die hoge waarde wordt vrijwel altijd gecreëerd door nep reviews van kennissen of het overdreven aanmoedigen van gasten.
En Google, Zoover en al die andere afzeik sites verdienen er goed aan. Er worden immer grote omzetten gemaakt met adsense / adword die tussen al die recensies komen te staan.
Een review bedrijf leeft van uw bedrijfsnaam.
Dat is de reden dat steeds meer bedrijven zich van Googl+ af laten halen. het voegt niks toe.. Het breekt je bedrijf af.
Zorg dat je met de info links komt met een goede site.
Succes…
Hoi Henk,
bedankt voor je uitgebreide reactie en ik begrijp je frustratie. Toch zal ik ondernemers blijven aanraden om recensies van tevreden klanten te vragen. Uit eigen ervaring met mijn eigen klanten zie ik keer op keer dat dit werkt. Veel mensen lezen deze reviews voordat ze contact opnemen en positieve reviews kunnen voor potentiële klanten het duwtje in de rug zijn om contact op te nemen.
Zelf doe ik het ook als ik bijvoorbeeld een restaurantje in een onbekende stad zoek. Vroeger kwam ik weleens in een slecht restaurant terecht, maar nu lees ik altijd de reviews op Tripadvisor en Google voordat ik ergens binnenstap. Hierdoor heb ik zelden nog een slechte ervaring in een restaurant.
Overigens heeft je Google+ pagina verwijderen geen zin. Google maakt voor bedrijven Google My Business pagina’s aan ook al doe je dat zelf niet. Mensen kunnen hierop ook recensies achterlaten, ook al heb je de Google My Business pagina (die Google zelf dus voor jouw bedrijf heeft aangemaakt) niet geclaimd. Of je nou wilt of niet, er is of komt een pagina voor je bedrijf en hierop kunnen mensen recensies achterlaten. Dan vind ik het verstandig om recensies te stimuleren van tevreden klanten, in plaats van het op zijn beloop te laten.
Verder verdien ik geen geld op dit vlak. Ik adviseer mijn klanten altijd om reviews van tevreden klanten te stimuleren, maar dit moeten ze zelf doen aangezien zijzelf het beste contact hebben met hun klanten.
Nogmaals bedankt voor je reactie en succes met je bedrijf.
En hoe ga je dan om met iemand die nu allemaal nep accounts aanmaakt om achter elkaar negatieve slechte recensies achter te laten over mijn bedrijf? De personen zijn nooit bij mij geweest en wat er in staat is gelogen. Het zelfde gebeurd ook op FB en daar kan ik zien dat het account net is aangemaakt en dat het geen posts en geen vrienden heeft en dus dat het een nep account is.
Hall Barbera,
wat vervelend om te horen. Het enige wat je kunt doen zijn de posts als ongepast markeren in Google en Facebook. Ik snap het heel vervelend is dat je als ondernemer zo weinig macht hierover hebt. Wel zou ik de posts beantwoorden en zo aan andere lezers laten zien dat het nepreviews zijn. Op deze manier kun je de schade zo veel mogelijk proberen te beperken.
Hallo, Hoe zit het met een negatieve (1 ster) recensie omdat ik toch de factuur heb gestuurd. En de persoon in kwestie tegen me zei dat als ik een factuur zou sturen (namens mij bedrijf) er een slechte recensie geplaatst zou worden? Kan ik hier nog iets mee? De persoon in kwestie wilde dat ik de dienst gratis leverde.
Hoi Melanie, dank voor je vraag.
Je kunt bij de recensie klikken op het vlaggetje en aangeven dat je de recensie ongepast vindt. Dit betekent niet dat Google deze recensie weg zal halen, maar de kans bestaat wel.
Verder adviseer ik om sowieso op de review te reageren en aan de lezers (je potentiële klanten) jouw kant van het verhaal vertellen. Dit staat een stuk beter en professioneler dan dat je niet reageert. Hierbij werkt het het beste om netjes te blijven en de ontevreden klant niet aan te vallen.
Succes en als je nog vragen hebt, dan beantwoord ik ze graag.
Dag,
Iemand heeft een foto op google geplaatst die niet mijn bedrijf hoort, dwz het is een foto genomen bij een ander bedrijf. Ik ken die persoon niet en kan dus geen contact opnemen. Heel graag wil ik van die foto af. Heb je een advies?
Hoi Daphne,
je kunt deze foto voor verwijderen markeren in Google Maps. Dit kun je op de volgende manier doen: https://support.google.com/business/answer/6130451?hl=nl&ref_topic=6130059
Laat je weten of het gelukt is?
Dag Edon,
Dank voor je reactie. Ik heb de instructies gevolgd. Wacht ik nu af totdat Google de foto verwijdert?
Hoi Daphne,
daar is het inderdaad op wachten. Helaas krijg je hier geen zekerheid over van Google en kan dit enige dagen, soms weken, duren. Google’s wegen zijn mysterieus…
Hoi Edon,
Inderdaad is er nog niks verwijderd. Ik heb nog maar even geduld dan … En er is echt geen andere manier?
Hoi Daphne,
helaas is er, bij mijn weten, geen andere manier.
OK, dank voor nu!
Hallo,
Ik ben zelf iemand die weleens een slechte review achter laat, alleen nu word ik gecontacteerd door de bedrijven. Als ik een slechte ervaring met een bedrijf heb en ik laat 1 ster achter met een duidelijke beredenering zou ik dan mijn recensie moeten aanpassen omdat dit bedrijf dat graag wilt?
Onderstaand een gesprek over een van de recensies.
Beste Mathieu Brouwers,
Ik ben online marketeer en o.a. werkzaam voor de firma Toppoint. Ik zag dat je een negatieve ervaring hebt gehad op de website van Toppoint.eu en daar ook een review over hebt geschreven. Wil je jouw review eventueel herzien? Ik vertel je graag hoe wij werken. Alvast dank
13:42
Vandaag
Mathieu Brouwers heeft om 10:13 de volgende berichten verzonden
Wat is de reden dat ik mijn review moet herzien, dit is mijn ervaring met de toppoint website. Mochten jullie dit zien als vervelende kritiek dan moeten jullie hier iets aan doen dat dit niet meer voorkomt, niet mensen vragen om hun kritiek te veranderen.
Natuurlijk kan je uitleggen hoe jullie in zijn werk gaan, maar als dit pas na een slechte ervaring is dan heb ik hier niets aan.
Groeten,
Mathieu
Ik heb zojuist ook uw google ‘review’ zien staan (5 sterren) en hier schrijf je dat jullie via dealers werken, als ik echter naar de website gaat en dealers in de buurt probeer te vinden krijg ik een .json bestand als webpagina.
10:19
Frans Groot heeft om 10:23 het volgende bericht verzonden
Heel vriendelijk van je! 👍🏼 Niet afgevraagd of je zelf wellicht de content verkeerd geinterpreteerd hebt?
10:23
Mathieu Brouwers heeft om 10:25 het volgende bericht verzonden
Dat is mogelijk, maar het feit dat ik mogelijk de content verkeerd geinterpreteerd heb geeft aan dat deze niet duidelijk is.
10:25
Frans Groot heeft om 10:29 het volgende bericht verzonden
Theoretisch gezien heb je gelijk – punt. Maar om hier nu een dusdanig slechte rating voor te geven vind ik wat overdreven. Alsof we je hebben opgelicht of schandalig hebben behandeld. Ben ik niet heel blij mee en daarom mijn verzoek of je het wilde aanpassen.
10:29
Mathieu Brouwers heeft om 10:32 het volgende bericht verzonden
Het is mijn mening, ik heb duidelijk aangegeven wat mijn reden voor de 1 ster is. Iedereen heeft toegang tot deze informatie en kan daarmee zelf bepalen of deze 1 ster terecht is.
Uiteindelijk wilde ik een product kopen welke bij jullie te koop is en deze heb ik niet aan kunnen schaffen, hierbij heb ik meerdere problemen ondervonden en om deze reden blijf ik bij mijn mening.
10:32
Frans Groot heeft om 10:39 het volgende bericht verzonden
Prima, ik hoop dat je er voldoening uit hebt gehaald.
10:39
Mathieu Brouwers heeft om 10:41 het volgende bericht verzonden
Ik zal nog een 2e review schrijven over dit gesprek, “na het schrijven van recensies vallen marketeers van dit bedrijf je lastig om je recensie omhoog te halen”.
10:41
Frans Groot heeft om 10:43 het volgende bericht verzonden
Moet je vooral doen; dan wel graag het hele verhaal kopiëren en delen.