Half april kregen populaire Youtube uploaders een e-mail, waarin de komst van betaalde, advertentievrije abonnementen werden aangekondigd. Hiervoor past Google de voorwaarden van het Youtube-partnerprogramma aan, welke op 15 juni 2015 in zullen gaan. In deze post zal ik ingaan op de vragen waarom Google nieuwe Youtube abonnementen invoert, wat er op dit moment bekend is over deze abonnementen, en wat de consequenties kunnen zijn voor Youtube partners.
Waarom nieuwe Youtube Abonnementen
De komst van nieuwe Youtube abonnementen lijkt een gevolg van de moeite die Google heeft om Youtube winstgevend te maken, waarover The Wall Street Journal, op basis van anonieme bronnen, onlangs schreef. Ondanks dat Youtube naar eigen zeggen meer dan één miljoen regelmatige gebruikers heeft en de omzet in 2014 steeg van drie naar vier miljard dollar, draagt Youtube niet bij aan de winstgevendheid van Google. Het kost Google namelijk ook miljarden dollars aan opslag en bandbreedte om Youtube in de lucht te houden. Daarnaast zoekt en worstelt Google al jaren om meer inkomsten uit Youtube te halen.
Zo is het is sinds enkele jaren voor Youtube partners mogelijk om advertenties bij hun video’s te tonen. Hierbij zijn 55% van de netto opbrengsten voor de partner en 45% voor Google. Veel Youtube gebruikers zijn echter geen partner of hebben geen commerciële motieven en bij video’s van deze gebruikers worden geen advertenties getoond. Daarnaast worden veel advertenties geskipt of wordt op veel reclame niet geklikt. Youtube partners kunnen ook een abonnement voor hun eigen kanaal opzetten, wat inhoudt dat gebruikers zich moeten abonneren om de video’s van het desbetreffende kanaal te kunnen bekijken. Eind 2014 introduceerde Google de Youtube abonnementsdienst Music Key, waarbij gebruikers muziekvideo’s advertentievrij en offline kunnen bekijken. Naast deze initiatieven komen waarschijnlijk dus binnenkort nieuwe abonnementen, waarop gebruikers zich kunnen abonneren en waarmee Google hoopt de inkomsten uit Youtube te verhogen.
Nieuwe Youtube Abonnementen: Wat is er op dit moment bekend
Google maakte deze maand dus wereldkundig dat het nieuwe abonnementen gaat invoeren. Dit maakte het bedrijf bekend via een e-mail aan Youtube partners, waarin het een nieuwe abonnementsservice aankondigt, namelijk een advertentievrije-Youtube ervaring tegen een maandelijkse betaling. Youtube partners wordt vervolgens gevraagd de nieuwe Youtube partner voorwaarden te lezen. In de nieuwe voorwaarden vinden we wat meer informatie over de nieuwe abonnementen:
Opbrengsten uit Abonnementen. YouTube betaalt u 55% van de totale door YouTube erkende netto opbrengsten uit abonnementsgelden, die toe te kennen zijn aan het aantal views per maand voor uw Content of de bekijktijd van uw Content, als percentage van dit aantal views per maand of de bekijktijd van alle of van een deel van de deelnemende Content in de relevante abonnementsaanbieding (zoals bepaald door YouTube). Indien uw Content door een gebruiker is opgenomen en bekeken in meerdere abonnementsaanbiedingen, betaalt YouTube u op basis van de abonnementsaanbieding met het hoogste bedrag aan door YouTube erkende netto opbrengsten, zoals berekend door YouTube.
Ten eerste worden de netto opbrengsten wederom op een 55%/45% basis gedeeld. Van welk bedrag partners 55% ontvangen, vergt echter een diploma begrijpelijk lezen voor gevorderden:
als percentage van dit aantal views per maand of de bekijktijd van alle of van een deel van de deelnemende Content in de relevante abonnementsaanbieding (zoals bepaald door YouTube).
Ten eerste wordt het aandeel voor een Youtube partner bepaald als percentage van het aantal views of bekijktijd van een geheel, wat me logisch lijkt. Dit geheel wordt echter bepaald door deelnemende Content in de relevante abonnementsaanbieding, zoals bepaald door Youtube. Dit impliceert meerdere abonnementen met verschillende prijzen. Daarnaast kunnen video’s (content) in meerdere abonnementsaanbiedingen opgenomen zijn, wat suggereert dat Youtube abonnementen zich groeperen rondom content. Zoals Youtube op dit moment een muziek abonnement biedt, is het plausibel dat Youtube in de (nabije) toekomst ook bijvoorbeeld comedy, sport en combinatie abonnementen zal aanbieden. Video’s kunnen door Youtube in categorieën ingedeeld worden en vervolgens dus ook opgenomen worden in content Youtube abonnementen. Deze vorm is speculatie, maar naar mijn mening wel de meest waarschijnlijke vorm nieuwe Youtube abonnementen.
Wat betekenen de nieuwe abonnementen voor Youtube partners
Google heeft natuurlijk als doel met de nieuwe abonnementen de inkomsten uit video’s te verhogen. Logischerwijze is het Google’s verwachting dat een Youtube gebruiker met een abonnement meer oplevert dan dat deze gebruiker aan advertenties zou opleveren. De vraag die Youtube partners zich dan stellen is in hoeverre zij meeprofiteren van deze verwachte inkomstenstijging. Dit kan ik moeilijk vaststellen vanuit Google’s e-mail. Zoals ik eerder schreef, krijgen Youtube partners een bedrag als percentage van aantal views of bekijktijd van alle of van een deel van de deelnemende content. Maar niet duidelijk is hoe deze deelnemende content gedefinieerd wordt. Het is mogelijk dat de totale deelnemende content vastgesteld wordt door alle views of bekijktijd van video’s van Youtube partners die onder het abonnement vallen. In dit geval profiteren Youtube partners optimaal en is ook voor hen een stijging van inkomsten te verwachten. Maar een mogelijkheid is ook dat de deelnemende content wordt vastgesteld als alle video’s die in het abonnement vallen, ongeacht of het video’s van Youtube partners of niet-Youtube partners betreft. Als dit het geval, dan is Google de grote winnaar, want hierdoor kan Google inkomsten verwerven uit video’s waarbij op dit moment geen advertenties worden getoond. Deze inkomsten zouden dan geheel naar Google gaan, aangezien de desbetreffende uploaders geen Youtube partner zijn (en vaak ook hier niet van bewust zijn). Youtube partners moeten vervolgens genoegen nemen met een kleiner deel van de spreekwoordelijke taart. In theorie kan dit nog steeds een inkomstenstijging betekenen voor Youtube partners, maar duidelijk is dat Google in dit geval het meeste zal profiteren.
Hopelijk geeft Google binnenkort meer duidelijkheid over de nieuwe abonnementen en over de verdeling van de inkomsten uit deze abonnementen. Ondertussen volg ik natuurlijk de ontwikkelingen op de voet en uiteindelijk zullen de cijfers uitwijzen of de nieuwe abonnementen een positief effect zullen hebben op de inkomsten van Youtube partners.